23 januari 2024

Doordat tandarts Jerome Palazzi veel contact heeft met kwetsbare mensen en hun families verschillen zijn werkdagen bij Vitadent Mondzorg aanzienlijk van die in de reguliere tandartspraktijk. Zijn persoonlijke betrokkenheid en behandelingen op maat dragen bij aan de kwaliteit van leven van zijn cliënten. In dit interview deelt hij waarom het opbouwen van een vertrouwensband zo belangrijk is in zijn werk binnen de ouderenzorg.

Waarom ben je tandarts voor oudere cliënten geworden?

“Ik werk twee dagen per week in een reguliere praktijk en drie dagen bij Vitadent Mondzorg. Deze afwisseling bevalt me goed. Als tandarts in de ouderenzorg kan ik echt het verschil maken in het leven van kwetsbare mensen. Samen met mijn mondzorgteam zorg ik ervoor dat cliënten geen pijn hebben in hun mond en kunnen genieten van maaltijden en sociale momenten.” “Ook maak ik zelf sociale momenten mee met deze kwetsbare doelgroep. Onlangs had ik bijvoorbeeld een gesprek met een cliënt die het bombardement op Rotterdam heeft meegemaakt en heeft geholpen bij de wederopbouw van het Erasmus MC. Hij liet me foto’s zien die veel indruk op me maakten.”

Helpt het hebben van een goede band met cliënten tijdens tandartscontroles?

“Jazeker, want dan vertrouwen mensen mij eerder. Het komt namelijk wel eens voor dat een oudere cliënt angstig is voor een controle, omdat de ervaringen met de tandartsen van vroeger onprettig waren. Daarnaast hebben kwetsbare cliënten vaak te maken met neurologische aandoeningen, waardoor ze niet altijd alles even goed begrijpen. De tandartsassistent en ik stellen ons daarom bijna elke controle opnieuw voor en we praten even kort met de cliënt. We nemen de tijd om uit te leggen wie we zijn en wat we gaan doen.”

Hoe pak je de tandartscontrole vervolgens aan als iemand angstig is?

“Eerst proberen we het ijs te breken door bijvoorbeeld een grapje of een praatje te maken. Omdat de cliënt zich daardoor meestal wat meer ontspant, lukt het ons vaak wel om even in de mond te kijken met een spiegeltje en een lampje. Als de cliënt toch weigert zijn of haar mond te openen, vraag ik de preventie-assistent vaker langs te gaan, zodat de cliënt aan de mondzorg van Vitadent kan wennen.” Vorige week bezocht ik een cliënt die steeds de mondzorg afweerde, waardoor zijn prothese behoorlijk onfris was geworden. Samen met de zorgmedewerkers besloot ik dat er iets moest gebeuren. Dankzij ons geduld en onze vriendelijke uitleg opende de cliënt toch zijn mond, zodat we zijn prothese konden schoonmaken. Met een schone prothese voorkomen we pijn en mondinfecties bij cliënten. Dus zo’n moment voelt heel goed, want dan hebben we voor iemand echt het verschil kunnen maken en bijgedragen aan zijn of haar kwaliteit van leven.” 

Vul hier uw e-mailadres in en u wordt automatisch op hoogte gehouden van onze nieuwste blog post.