Raad van advies

De raad van advies van Vitadent heeft uitgebreide ervaring op bestuurlijk niveau binnen de zorgsector, zowel in de ouderenzorg als in de gehandicaptenzorg. Met decennia aan expertise en een breed scala aan ervaringen draagt de raad bij aan strategische vraagstukken van Vitadent. Elk lid voelt de verantwoordelijkheid en noodzaak om een positieve bijdrage te leveren aan het welzijn van zorgafhankelijke cliënten, met mondzorg als centraal uitgangspunt.

Prof. dr. A.P.W.P. van Montfort

Prof. dr. A.P.W.P. van Montfort

“Na de opleiding econometrie aan de Universiteit van Tilburg ben ik altijd werkzaam geweest in de zorg, in allerlei verschillende rollen en functies. Ik ben gestart als ambtenaar op het ministerie van Volksgezondheid en heb daarna jarenlang gewerkt bij het Nationaal Ziekenhuisinstituut (onderzoek-, advies-, opleidings- en consultancybureau in de zorg), waarvan de laatste tien jaar als algemeen directeur. Daarna ben ik bestuurder geworden bij zorgverzekeraar Achmea Zorg (het huidige Zilveren Kruis), bestuursvoorzitter van Actiz en toezichthouder in zorg, onderwijs en bedrijfsleven.” “Daarnaast heb ik mij altijd wetenschappelijk beziggehouden. Ik ben hoogleraar ‘Zorg, Economie en Medische Technologie’ aan de Universiteit Twente. Recent zijn er een aantal publicaties van mij verschenen over actuele thema’s in de zorg.” Opleidingen
  • HBS-B, Rythoviuscollege te Eersel – 1959/1965
  • Doctoraal Bedrijfseconometrie aan de Katholieke Hogeschool te Tilburg – 1970
  • Cursus “Ziekenhuisbeleid” bij prof. dr. H. Tiddens – 1980/1981
  • Cursus “Conflicthantering” bij NPI te Zeist – 1982
  • Cursus “Working levels in organisations”, Brunelle University te Londen tot heden:  Bedrijfstrainingen – 1984
  • Bedrijfstrainingen
Promotie
  • Promotie tot doctor in de economische wetenschappen aan de Katholieke Hogeschool te Tilburg – 1980
  • Titel proefschrift: Production Functions for General Hospitals
  • Promotores: prof. dr. P.A. Verheyen (Tilburg), prof. dr. L.M.J. Groot (Maastricht)
Werkzaamheden
  • 1971 – 1974 – Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne (stafbureau onderzoek en planning)
  • 1974 – 1998 – NZi, Onderzoek, informatie en opleidingen in de zorg te Utrecht
  • 1989 – 1998 – Algemeen directeur NZi
  • 1998 – 2007 – Directeur Achmea Zorg
  • 2007 – 2010 – Directeur Prismant (onderzoeks- en adviesbureau voor de zorg)
  • 2010 – 2011 – Directeur Kiwa Prismant
  • 2011-  2017 – Bestuursvoorzitter Actiz  (tot  1-1-2018)
Hoogleraar
  • 1985-1994 – Bijzonder hoogleraar Economie en organisatie van de gezondheidszorg,Katholieke Universiteit Brabant. Inaugurele rede 18 april 1986: ‘Economie en organisatie van de gezondheidszorg; stand van zaken en perspectief’
  • 1994-2007 – Hoogleraar Bedrijfseconomie bij Beleid en Management Gezondheidszorg, Erasmus Universiteit Rotterdam. Inaugurele rede 26 oktober 1995: ‘Zorgverlening: een kwestie van instelling en ondernemen’
  • 2008 – Bijzonder Hoogleraar Bedrijfseconomie, Zorg en Medische Technologie, Universiteit Twente. Inaugurele rede 7 april 2011: ‘Technologie voor de zorg & zorg voor de technologie’
  • 2016 –  Emeritaat ; afscheidsrede 20-01-2016; nog actief als hoogleraar.
Nevenactiviteiten
  • Bestuurslid Eurotransplant International, Leiden ( beëindigd per 15-5-2015)
  • Lid Raad van Toezicht Altrecht (GGZ-instelling), Utrecht ( beëindigd per 1-11-2015)
  • Bestuurslid Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenverenigingen ( beëindigd 1-7-2016)
  • Voorzitter van de Raad van Toezicht van Maxima Medisch Centrum, Veldhoven(tot 1-10-2019)
  • Raad  van toezicht Sophia Revalidatie/Rijnland( Basalt), Den Haag/Leiden
  • Voorzitter raad van toezicht HU
  • (Interim-)Voorzitter examencommissie UT Enschede.(tot 1-7-2019)
  • Voorzitter bestuur StAr ( stichting audicienregistratie)
  • Adviesraad Austerlitz Zorgt en lid raad van toezicht ( particuliere) woningbouwstichting Austerlitz
  • Voorzitter Raad van Toezicht Sante Partners.
  • Lid Fundraising comité UT
  • Adviesactiviteiten zorg & onderwijs.
“Daarnaast ben ik jarenlang voorzitter geweest van de Raad van Toezicht in de ouderenzorg (Zorgspectrum Nieuwegein), bij ziekenhuizen/ouderenzorg (Joannes de Deo, Haarlem). Tijdens mijn periode bij de verzekeraars was ik lid van het bestuur van ZN, lid van het sectorbestuur van het Verbond van Verzekeraars en commissaris bij Vektis (informatie-instituut van zorgverzekeraars).” “Als voorzitter van Actiz was ik lid van het hoofdbestuur van MKB Nederland, lid van de SER en lid van NRPO SIA (Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek, met name gericht op financiering van onderzoek aan hogescholen; gestopt toen ik voorzitter werd van de Raad van Toezicht HU).” “Ik ben destijds lid geweest van de commissie Meurs, die de basis heeft gelegd voor de eerste Zorgbrede Governance-code. Later was ik voorzitter/lid van de BOZ (brancheorganisaties in de zorg), waarbij de code per 1-1-2017 is geactualiseerd en aanzienlijk is aangepast.” Download pdf
Prof. dr. A.P.W.P. van Montfort
Prof. dr. A.P.W.P. van Montfort

“Mijn motivatie om mij aan Vitadent te verbinden, heeft te maken met mijn ervaringen in de ouderenzorg. Deze groep patiënten zal sterk toenemen, en de tandheelkundige zorg is volstrekt onvoldoende. Vitadent heeft laten zien wat hiervan – helaas negatieve – gevolgen zijn voor de kwaliteit van leven van deze groep patiënten. Kortom, een maatschappelijk probleem waar echt aan gewerkt moet worden, en waar ik mij graag voor inzet!”

Lees verder >
Drs. E.W.C.M. Damen MSM

Drs. E.W.C.M. Damen MSM

Eelco Damen (1955) studeerde sociale wetenschappen in Utrecht, Amsterdam en Groningen. Tijdens zijn loopbaan studeerde hij postdoctoraal af als Master Strategic Management (MSM). Aan de Erasmus Universiteit volgde hij de Masterclass voor bestuurders in de zorg.

Zijn loopbaan begon als psycholoog/socioloog bij de toenmalige RIAGG Groningen. Na enkele jaren werd hij manager Preventie en Onderzoek bij de RIAGG in Zwolle, waar hij vervolgens in 1992 bestuurder werd. In 1997 werd hij voorzitter van de Raad van Bestuur van de organisatie voor gehandicaptenzorg in Amsterdam, vandaaruit hij het initiatief nam tot de vorming van Cordaan.

Cordaan is een brede zorgorganisatie voor ouderenzorg, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg en thuiszorg in Amsterdam en omgeving. Als voorzitter van de Raad van Bestuur was hij gedurende 21 jaar verantwoordelijk voor vele ontwikkelingen in de langdurige zorg in Amsterdam. Daarnaast was hij o.a. voorzitter van het bestuur van de NVZD (vereniging van bestuurders in de zorg), lid van het bestuur van Pensioenfonds Zorg en Welzijn, en lid van de Raad van Advies van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Eind 2018 nam hij afscheid van Cordaan om zich op andere ontwikkelingen te kunnen richten.

Vanaf begin 2019 is hij als initiatiefnemer verantwoordelijk voor het Ben Sajet Centrum in Amsterdam, waarin 12 zorg- en kennisorganisaties samenwerken aan innovatief onderzoek en onderwijs voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg. Hij is voorzitter van Raden van Toezicht in de zorg en het onderwijs, lid van de Raad van Toezicht van het Nationaal Holocaust Museum en voert diverse advies- en interim-opdrachten uit. Als moderator van de European Leadership Course van de Comenius Leergangen begeleidt hij topfunctionarissen uit publieke en private organisaties in hun persoonlijke- en leiderschapsontwikkeling.

Download pdf
Drs. E.W.C.M. Damen MSM
Drs. E.W.C.M. Damen MSM

"Sinds 1 september 2020 ben ik lid van de Raad van Advies van Vitadent vanwege mijn kennis en ervaring in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg. De kwaliteit van de mondzorg bij Vitadent, de innovatieve aanpak en de urgentie van mondzorg voor ouderen en mensen met beperkingen vormen voor mij de motivatie om mij als adviseur aan Vitadent te verbinden."

Lees verder >
Mvr. P. de Jongh

Mvr. P. de Jongh

“Ik werk nu sinds een aantal jaar als bestuurder in de ouderenzorg. Kwalitatief goede zorg leveren aan onze kwetsbare ouderen is daarbij een belangrijke drijfveer voor mij. Ik heb brede kennis en ervaring opgedaan in de zorg, en deze zet ik hiervoor in. De specifieke kennis die ik inzet, is op het gebied van financiën en bedrijfsvoering.”

2020 – heden
Pieter van Foreest – Lid Raad van Bestuur
Pieter van Foreest biedt een breed, flexibel pakket aan services en diensten voor ouderen op het gebied van wonen, zorg, behandeling en welzijn in de regio Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp en Westland. De organisatie telt ongeveer 25 locaties en biedt thuiszorg, hulp bij het huishouden en diverse services en diensten. Er werken 3.400 medewerkers bij Pieter van Foreest, en we mogen rekenen op de ondersteuning van zo’n 2.400 vrijwilligers.
Portefeuilles: WZB (intramurale zorg); HR; Facilitair & Huisvesting.

2008 – 2019
Erasmus MC, Rotterdam
Augustus 2015 tot januari 2020 – Directeur thema Dijkzigt
Verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van het thema en de aansturing van het bedrijfsbureau en de medische ondersteuning (poli/kliniek) binnen het thema. Het thema is opgebouwd uit acht afdelingen: Heelkunde, Inwendige Geneeskunde, MDL, Orthopedie, Plastische Chirurgie, Dermatologie, Reumatologie en Revalidatie.

Portefeuilles Erasmus MC-breed:
Integraal capaciteitsmanagement; Business Development & Sales (lid strategieteam sales); Control & Compliance; Procurement board; en optimalisatie nieuwbouw.

Juli 2018 tot januari 2020 – Statutair directeur van Haven Service BV
Haven Service BV is verantwoordelijk voor de verhuur van ruimtes en bijbehorende services aan de Havenpolikliniek en VVT-partners en ondersteunt de nieuwe initiatieven van programma Haven 2.0.

Januari 2013 tot augustus 2015 – Directeur Service Organisatie
De Service Organisatie (SO) van het Erasmus MC verzorgt de ondersteuning aan het primaire proces, zoals HR, IT, inkoop en communicatie.

2007-2008
Hogeschool INHOLLAND, standplaats Rotterdam – Senior controller
Controller (inclusief adviesfunctie) voor verschillende schools en diensten; coördinatie fiscale zaken voor Hogeschool INHOLLAND.

2004-2007
VU Medisch Centrum, Amsterdam – Senior beleidsmedewerker
Coördineren van overleg met zorgverzekeraars (het zgn. lokaal overleg); business controller van de divisie Kindergeneeskunde & Verloskunde; betrokken bij de ontwikkeling van de strategische visie en het beleid van VUmc.

1999-2004
PricewaterhouseCoopers, Amsterdam (en Nederlandse Antillen)
Ruim vier jaar werkervaring bij een international business unit van PwC Amsterdam. In teamverband betrokken bij jaareindecontroles en kwartaalbeoordelingen van beursgenoteerde ondernemingen in Nederland, de VS en Japan; als senior accountant verantwoordelijk voor controles bij cliënten in diverse sectoren zoals farmaceutische industrie, kleding, industrie, handel en IT. In 1998 als stagiair accountancy werkzaam bij PwC St. Maarten.

Opleiding

  • 1999–2005 –  NIVRA. Praktijkopleiding voor register accountant, ingeschreven sinds februari 2005
  • 1999-2004 – Universiteit van Amsterdam. Postdoctoraal accountancy, theoretisch diploma
  • 1994-1999 – Hogeschool Economische Studies, Amsterdam. Accountancy
  • 1993-1994 – Technische Universiteit, Delft. Civiele techniek

Cursussen

  • 2018 – Basismodule Op weg naar Nieuw Toezicht – De Erkende Toezichthouder
  • 2017 – Valuebased Healthcare – Harvard
  • 2016 – Leiderschapsprogramma – Erasmus MC
  • 2015 – Cursus Crisiscoördinatie – Crisiscontrol
  • 2014 – Authentiek Leiderschap voor Topvrouwen – Assher & Van Iren Consultancy

Overige activiteiten

  • Erasmus MC
  • 2018-heden – Voorzitter (vanaf 2020 lid) RvC DermaHaven BV te Rotterdam;
  • 2013-2020 – Lid VNO/NCW voor Erasmus MC, ambassadeur R10 (bereikbaarheid Rotterdam);
  • 2013-2020 – Lid Crisisbeleidsteam Erasmus MC.
Download pdf
Mvr. P. de Jongh
Mvr. P. de Jongh

"Mijn motivatie om deel te nemen aan de Raad van Advies van Vitadent is: de visie en missie van Vitadent spreken mij bijzonder aan. Ik lever graag persoonlijk een bijdrage om de mondzorg voor ouderen in Nederland te verbeteren. In het bijzonder spreekt de doelgroep mij aan, evenals de ambitie om deze mondzorg voor iedereen bereikbaar te maken."

Lees verder >