26 juli 2023

Het welzijn van cliënten staat bij Vitadent Mondzorg voorop. Door in te zetten op preventieve mondzorg voorkomen we problemen in de mond. Maar als er sprake is van acute pijnklachten, kunnen cliënten ook op ons rekenen. Wij hebben een deskundige spoeddienst die 24/7 bereikbaar is. Dorien Sonneveld, medewerker Servicebureau en HR, legt uit hoe de spoeddienst werkt.

Met een mooi gebit naar de bruiloft

“Vorig jaar belde een cliënt die afgebroken voortanden had. Hij wilde graag de bruiloft van zijn zus bijwonen, maar hij durfde dat niet omdat hij zich schaamde voor zijn gebit. Dat raakte me, dus ik belde de tandarts en legde de situatie uit. Gelukkig had die tijd om het gebit te behandelen. De cliënt kon daardoor met een mooi en pijnloos gebit naar de bruiloft. Daar was hij erg dankbaar voor.

Al sinds de oprichting van Vitadent Mondzorg is de spoeddienst een belangrijk onderdeel van het Servicebureau. Wij zorgen ervoor dat zorgafhankelijke cliënten met pijn in de mond zo snel mogelijk worden geholpen. Voor deze mensen is dat extra belangrijk, omdat ze een kwetsbare gezondheid hebben.

Een vast protocol met vragen

Omdat veel cliënten dementeren, is het lastig voor ze om aan te geven dat ze pijn hebben en waar de pijn zich bevindt. Daarom maken we gebruik van een vast protocol met vragen die we stellen aan de zorgmedewerker of de wettelijk vertegenwoordiger. Deze manier van werken noemen we triage.

We vragen bijvoorbeeld: “Is er sprake van roodheid, irritatie, zwelling of koorts?” “Is er een tand of kies afgebroken en worden de lippen, wangen of tong opengehaald?” “Kan de cliënt nog eten of drinken?” Nadat we de antwoorden hebben besproken met de tandarts die spoeddienst heeft, bepalen we of er sprake is van klachten die direct moeten worden behandeld.

Koorts en een licht verdikte wang

Onlangs belde er nog een zorgmedewerker over een cliënt met koorts en een licht verdikte wang; de symptomen van een ontsteking in de mond. Ik nam contact op met een van de tandartsen die op dat moment spoeddienst had en legde de situatie uit. De tandarts bezocht de cliënt nog dezelfde middag.

Het raakt me als cliënten veel pijn hebben. Daarom vind ik het mooi dat Vitadent er alles aan doet om ze zo snel mogelijk te helpen. Niets is zo prettig als een pijnloos gebit, waarmee je makkelijk kunt eten, praten en genieten van de belangrijke momenten in het leven.”

————————————————————————————————————————————

Het Servicebureau verzorgt de spoeddienst op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur. ’s Avonds en in de weekenden neemt de Zorgcentrale de spoeddienst over. De medewerkers van de Zorgcentrale maken van elk gesprek een verslag, zodat het Servicebureau hiervan op de hoogte is.

Vul hier uw e-mailadres in en u wordt automatisch op hoogte gehouden van onze nieuwste blog post.