4 oktober 2024

Als je een mondzorgprofessional hoort zingen, zou het zomaar Chantal Crommentuijn kunnen zijn. Vanochtend zong ze nog voor een meneer die in een zorginstelling woont. Waarom? ‘In zijn cliëntdossier staat dat hij van Limburgse muziek houdt.’ Ze doet haar werk als paro preventie-assistent, tandartsassistent en trainer bij Vitadent Academy met veel plezier. Goede mondzorg is belangrijk voor de algehele gezondheid, en daar zet ze zich graag voor in. Cliënten die zich gezien voelen, werken beter mee aan de mondzorg, weet Chantal. Daarom zoekt ze altijd eerst naar manieren om contact te maken.

Een nieuwe uitdaging

Na twintig jaar in de reguliere tandartspraktijk begint het te kriebelen. Chantal vraagt zich af of ze dit nog eens twintig of dertig jaar wil doen en besluit van niet. Als haar moeder vanwege Alzheimer in een zorginstelling wordt opgenomen, gaat er een wereld voor haar open. Ze merkt dat het klikt met de bewoners, en wanneer er vervolgens een vacature van Vitadent voorbij komt, is de keuze snel gemaakt: ‘Ik wist het meteen. Dit is voor mij.’

Het belang van mondgezondheid

Chantal focust tijdens de scholingen van Vitadent Academy op het belang van goede mondgezondheid voor de algehele gezondheid. Zo kan er een verband zijn tussen longontsteking en gebrekkige mondzorg, en is diabetes minder goed te reguleren zolang er ontstekingen in de mond aanwezig zijn. Deze aandoeningen kunnen grote gevolgen hebben.

Dat mondzorg niet altijd eenvoudig is, weet ze ook. ‘We lopen als mondzorgprofessionals tegen dezelfde uitdagingen aan als de zorgmedewerkers zelf. Cliënten hebben bijvoorbeeld soms geen zin om mee te werken.’ Toch blijft ze proberen, zo lang als nodig is, tot ze een manier gevonden heeft waarop het wel lukt. Ze reikt de zorgmedewerkers graag tips en tricks aan. Ze moet denken aan een meneer die niet wil meewerken: ‘Toch kom ik elke keer bij hem terug. Want ik denk: er komt een moment dat hij wel toegankelijk is. Dat moment is heel veel waard.’ In haar trukendoos zitten onder meer een brede lach, oogcontact, muziek, dans, sport, spel of ‘iemands koude handen even vasthouden’.

Tot het einde

Ook bij cliënten die in hun laatste levensfase zijn aangekomen, verzorgt ze de mond zorgvuldig. ‘Misschien kan ik hen toch nog wat comfort bieden.’ Ze denkt daarbij ook aan de naasten die afscheid komen nemen: ‘Elke cliënt verdient het om een mooi afscheid te krijgen, en dat gaat gewoon beter met een frisse mond.’

Zij maakt een verschil

De warmte en het respect van Chantal zijn hartverwarmend. Het kan niet anders of cliënten voelen dat. Zelf zegt ze: ‘Mensen voelen meer dan je denkt en krijgen meer mee dan je denkt. Ik vind het mooi om een cliënt daarmee een mooie dag te bezorgen.’

Vul hier uw e-mailadres in en u wordt automatisch op hoogte gehouden van onze nieuwste blog post.

Belevingsdag mondzorg & dementie
Doe direct toepasbare kennis op over Mondzorg & Dementie. Meld je kosteloos aan.