Alweer zes jaar geleden sloegen Respect en Vitadent Mondzorg de handen ineen voor een langdurige samenwerking. Sinds die tijd zorgen onze behandelaars voor passende mondzorg op de drie zorglocaties van Respect: Het Uiterjoon, Bosch en Duin en Zeewinde. Wat is er sindsdien veranderd? En hoe gaat het met de mondgezondheid van de cliënten? Janneke den Uil, Kwaliteitsverpleegkundige bij alle locaties van Respect, deelt haar bevindingen en ervaringen.
Blij met de samenwerking
Janneke heeft vroeger niet alleen haar HBO-Verpleegkunde-diploma behaald, maar is ook gediplomeerd als tandartsassistent en mondhygiënist. Ze weet dus als geen ander hoe belangrijk mondzorg is voor de kwaliteit van leven.
Voordat Vitadent in beeld kwam, zette Janneke al stappen om de mondgezondheid van cliënten te verbeteren. Ze was dan ook blij toen ze hoorde dat Vitadent onder meer regelmatig de mondgezondheid van cliënten ging controleren, behandelingen op maat zou bieden en waar nodig instructies zou geven voor de dagelijkse mondverzorging.
“De mondzorg was zes jaar geleden vooral gericht op het verhelpen van acute problemen in de mond. Met de hulp van de Vitadent zouden we meer aandacht kunnen besteden aan de dagelijkse mondverzorging en problemen kunnen voorkomen”, vertelt ze.
Een vast onderdeel van de dagelijkse zorgverlening
Janneke was vanaf het begin betrokken bij de samenwerking tussen Respect en Vitadent. Ze inventariseerde welke cliënten gebruik wilden maken van de mondzorg en ze was aanwezig bij de eerste tandartscontroles. Daarnaast hielp ze de tandarts bij het opstellen van persoonlijke mondzorgplannen, waarbij ze de benodigde medicatie en andere relevante informatie over de cliënten doorgaf. Niet alleen voor de cliënten, maar ook voor de zorgmedewerkers van Respect was de extra aandacht voor mondzorg nieuw. Janneke vertelt: “Door intensief samen te werken met mijn collega’s en de behandelaars van Vitadent werden de nieuwe instructies voor de mondverzorging uiteindelijk een vast onderdeel van onze dagelijkse zorgverlening.”
Positieve reacties van cliënten
Toen de mondverzorging zorgvuldiger werd aangepakt, merkte Janneke al snel verschil. “Binnen korte tijd daalde het aantal ouderen met ontstoken tandvlees aanzienlijk.” Ze kreeg positieve reacties van cliënten die blij waren met hun schone, frisse gebit of prothese. Ook veel familieleden en wettelijk vertegenwoordigers verwelkomden de extra aandacht voor de mond. Janneke is nog steeds enthousiast over de samenwerking: “In geval van spoed reageert Vitadent vrijwel direct, waardoor cliënten snel de juiste hulp krijgen. Verder werken de behandelaars grotendeels zelfstandig. Ze zijn vertrouwd met ons en weten hier de weg. Ik ben blij dat we de mondzorg de afgelopen zes jaar goed op de kaart hebben gezet. De samenwerking met Vitadent verloopt soepel en de mondgezondheid van onze cliënten is sterk verbeterd.”
Vul hier uw e-mailadres in en u wordt automatisch op hoogte gehouden van onze nieuwste blog post.