Maak kennis met onze kwaliteitsadviseurs: Celine de Roode en Rejane Stolk
“Iedereen bij Vitadent Mondzorg werkt aan de continue verbetering van kwaliteit. Celine en ik faciliteren, monitoren en coördineren dit proces, zodat onze organisatie hierin kan groeien”, vertelt kwaliteitsadviseur Rejane Stolk. Begin oktober vond de derde audit voor de ISO-certificering met succes plaats. Een intensief, maar mooi traject.
Plan-Do-Check-Act
Rejane vertelt: “Werken aan kwaliteit doen wij in een cyclus: Plan-Do-Check-Act. We stellen plannen op, voeren deze uit, evalueren of we het gewenste resultaat hebben behaald en nemen maatregelen als dit niet het geval is. Deze cyclus is onderdeel van ISO 9001 en is voor ons een belangrijk hulpmiddel om structureel bezig te zijn met kwaliteit.”
“We weten precies wat er speelt op de werkvloer.”
Rejane en Celine voeren regelmatig interne audits en klinische audits uit. Hun werkwijze is transparant en collegiaal. Ze maken duidelijk dat ze er zijn om collega’s te helpen, want werken aan kwaliteit doe je samen. De kwaliteitsadviseurs weten dat hun collega’s erg begaan zijn met hun cliënten en dat ze er alles aan doen om goede, passende mondzorg te leveren. En dat gaat goed. Rejane: “De meeste audits in 2022 hebben een gemiddelde score van 90 procent en zelfs hoger. Ook zijn de aandachtspunten die we in 2021 hebben gevonden, goed opgepakt.”
Actuele protocollen
Dat Vitadents kwaliteitsadviseurs een klinische achtergrond hebben brengt belangrijke voordelen met zich mee. Celine vertelt: “Collega’s vinden het fijn om met ons te overleggen, want we begrijpen hoe het is om te werken met zorgafhankelijke cliënten. We weten precies wat er speelt op de werkvloer en kunnen dan ook de juiste aanwijzingen geven.”
“Iedereen die hier werkt heeft hart voor de doelgroep.”
Celine houdt alle protocollen actueel. Door onder andere wijzigingen in de wet- en regelgeving, zijn deze soms aan verandering onderhevig. Samen met Rejane zorgt ze ervoor dat de hele organisatie de vernieuwde protocollen oppakt. Daarnaast organiseert Celine het cliëntenpanel. Dit is een bijeenkomst met cliënten, wettelijk vertegenwoordigers, andere betrokkenen en medewerkers van Vitadent Mondzorg.
Cliëntpanel
“Afgelopen september hielden we het eerste cliëntenpanel. Een aantal deelnemers had nuttige feedback die wij zullen verwerken in de behandelprotocollen. Volgend jaar gaan wij zeker weer zo’n bijeenkomst organiseren”, vertelt Celine.
Het werk van de kwaliteitsadviseur is veelomvattend en uitdagend, maar zowel Rejane als Celine haalt er veel voldoening uit. “Iedereen die hier werkt heeft hart voor de doelgroep en zet zich met bezieling in voor hun mondgezondheid. Die gedrevenheid brengt een positieve werksfeer met zich mee, en dat komt zeker ten goede aan de kwaliteit van Vitadents dienstverlening.”
Over Rejane Stolk
Rejane Stolk heeft zo’n vijftien jaar klinische werkervaring als mondzorgprofessional en ze is kwaliteitsadviseur. In 2020 begon ze bij Vitadent Mondzorg als interne auditor en sinds mei 2022 werkt ze met Celine de Roode als kwaliteitsadviseur. Daarnaast volgt ze de master Klinische Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Utrecht.
Over Celine de Roode
Celine de Roode heeft twee jaar gewerkt als mondhygiënist en is sinds oktober 2021 kwaliteitsadviseur bij Vitadent Mondzorg. In 2021 heeft zij de master Gezondheidswetenschappen aan de VU Amsterdam afgerond.
Vul hier uw e-mailadres in en u wordt automatisch op hoogte gehouden van onze nieuwste blog post.