4 oktober 2023

“Als je hun vertrouwen wint, krijg je er zoveel liefde voor terug”, vertelt mondhygiënist Milou van der Arend. Ze verleent mondzorg aan mensen met een beperking. Dit doet ze met veel enthousiasme en toewijding bij zorginstellingen door heel Nederland. Een van haar cliënten heeft spasme-aanvallen die het reinigen van haar gebit soms best uitdagend maken. Milou vertelt hoe ze deze behandelingen aanpakt.

Heel voorzichtig te werk

Ik ga heel voorzichtig te werk en houd mijn behandelinstrumenten goed vast. Door haar spasmen is ze beweeglijk en ik wil voorkomen dat er iets uit mijn handen valt. Ook gebruik ik geen elektrische apparatuur waar water uit spuit, want ze kan niet goed slikken. 

Hoewel ze niet kan praten, begrijpt ze best veel. Als ik zeg ‘ik kom vandaag je gebit mooi maken’, weet ze wat er gaat gebeuren. De behandeling die ik haar geef is intensief, want door haar slikprobleem heeft ze veel tandsteen. Daarom zijn haar begeleiders er altijd bij. 

Even uitrusten

De begeleiders kennen haar goed en zien aan haar gezicht wanneer ik moet pauzeren. Dan kan ze even uitrusten of afleiding zoeken en blijft het reinigen dragelijk voor haar. Als het te zwaar voor haar is, splits ik de behandeling in tweeën en kom ik later die week terug.  

Een feestje

Omdat ik het belangrijk vind dat ze zich prettig voelt, probeer ik van elk bezoek een feestje te maken. Voor de behandeling dansen we eventjes op Jan Smit. Dat is haar lievelingszanger. Ze rijdt dan vrolijk met haar rolstoel door de kamer. Zo blijft het bezoek van de mondhygiënist toch iets om naar uit te kijken.”

Vul hier uw e-mailadres in en u wordt automatisch op hoogte gehouden van onze nieuwste blog post.