Plannen in de ambulante mondzorg is een vak apart. Met ruim honderd zorginstellingen en een heel team aan mondzorgprofessionals is het maken van een planning echt een puzzel. Yvonne Kipp, mondzorgplanner bij Vitadent, weet er alles van. In deze blog vertelt ze hoe zij als mondzorgplanner een bijdrage levert aan goede mondzorg voor zorgafhankelijke cliënten.
Brede kennis in de tandheelkunde
Ik werk sinds 2000 in de tandheelkunde, in heel uiteenlopende functies. Zo heb ik geassisteerd aan de stoel, ben teamleider en praktijkmanager geweest en ik heb zelfs een volledige praktijk opnieuw opgezet. Op een gegeven moment was ik allround assistente bij een reguliere praktijk, maar door omstandigheden moest ik op zoek naar een andere baan. Ik zag een vacature bij Vitadent voorbijkomen en was direct enthousiast. Of Rudolf, de algemeen directeur, ook direct zo enthousiast was toen hij de tientallen banen op mijn cv zag, betwijfel ik, maar ik werd in ieder geval uitgenodigd voor een gesprek. Monique Waterreus, onze HR-manager, kon de brede kennis die ik heb in de tandheelkunde erg waarderen, en in januari 2019 werd ik aangenomen als mondzorgplanner. Ik doe van alles, maar plannen is mijn hoofdtaak. Een heel bewerkelijke, maar ook enorme leuke taak.
Collega’s on the road
Bij een reguliere tandartspraktijk zitten baliemedewerkers. Zij melden de cliënt aan bij de juiste mondzorgverlener en maken nieuwe afspraken. Heel overzichtelijk. Hier werk je met collega’s die aan het werk zijn in zorginstellingen, ze zijn altijd onderweg. Onze mondzorgprofessionals hebben allemaal een eigen agenda die zo efficiënt mogelijk ingepland moet zijn, dat maakt dit werk leuk en uitdagend!
Teamwerk
Ik sta er niet alleen voor gelukkig. Tatiana en Lisette beheren de agenda’s voor de preventie-assistent, de tandarts en de tandartsassistenten. Ik plan de agenda’s van de zeven heren en dames prothetici. Vijf dagen per week plan ik twaalf tot dertien cliënten in en dan komen er nog wat spoedgevallen tussendoor. Tatiana, Lisette en ik hebben elk onze eigen verantwoordelijkheden, maar we kunnen te allen tijde elkaars werk opvangen, als er iemand op vakantie is of uitvalt, gaat het werk uiteraard gewoon door.
Manager Karton
Behalve plannen, doe ik nog heel veel andere dingen. Ik ben een echte regelneef, en weet op een of andere manier altijd alles te vinden. Ik verzorg de lunches, hou ons interne platform bij, geef laptops en telefoons uit. Ik heb van Rudolf voor de grap de bijnaam Manager Karton gekregen, omdat ik altijd alles aan het opruimen ben.
Divers en veelomvattend
Planning binnen de ambulante mondzorg is heel divers en veelomvattend. Het draait niet alleen om de agenda’s. Ook als er nieuwe samenwerkingen met zorginstellingen zijn of nieuwe cliënten zijn, dan moet er van alles gebeuren. Cliënten moeten ingeschreven worden, de indicaties van die cliënten moeten in kaart gebracht worden, dat doen we samen met ons Servicebureau. Als er trainingen zijn, verzorgen we samen met de Vitadent Academy de planning daarvan. Ik vind het heel bijzonder om op deze manier een bijdrage te leveren aan goede mondzorg voor onze zorgafhankelijke cliënten.
Meer weten?
Met het optimaliseren van de mondgezondheid dragen wij bij aan het welzijn van de cliënt. Wij ontzorgen zowel cliënten als mantelzorgers, zorginstellingen en verzekeraars. Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Bel naar 085 7500 470 of stuur ons een mailtje. We leren je graag kennen.
Vul hier uw e-mailadres in en u wordt automatisch op hoogte gehouden van onze nieuwste blog post.