menu
Home
Ons werk
Mondzorg voor cliënten met een beperking
Voor zorginstellingen
Ontzorgen
Zorgteam
Werkwijze
Vergoeding
Tijdsplanning
Ledeningang
Voor cliënten
Waarom helpen we u?
Wat doen wij voor u?
Wie zijn wij?
Mondzorg voor cliënten op hogere leeftijd
Voor zorginstellingen
Ontzorgen
Werkwijze
Zorgteam
Tijdsplanning
Vergoeding
Ledeningang
Voor cliënten
Waarom helpen we u?
Wat doen wij voor u?
Wie zijn wij?
Wat kost het u?
Kwaliteit
ISO-certificering
MVO
Dashboard
Beleid
Symposium
Cliëntenpanel
Whitepaper
Over ons
Missie en Visie
Onderzoek en kennis
Raad van advies
Klinisch Team
Algemeen Team
Blog
Online Mondzorgtest
Mondzorgscan op locatie
Samenwerking
Samenwerking ACTA
Samenwerking Zorgcollege
Samenwerking KenniZ
Academy
Waarom scholing?
Hoe werkt scholing?
Welke scholing
Events
Kennis
Contact
to have you
Contact
Home
»
Online Mondzorgtest
»
Start Mondzorgtest
Online Mondzorgtest
1
Wetgeving
2
Kwaliteit
3
Organisatie
4
Zorg
Hidden
entryid
Hidden
Emailadres
We vragen u om uw emailadres zodat we de rapportage naar u kunnen mailen.
Wet- en regelgeving
1. Mondzorgplan
Het mondzorgplan wordt wel altijd opgesteld, echter is dit binnen een afzonderlijk dossier
Mijn huidige monzorgaanbieder voorziet niet in een mondzorgplan voor onze cliënten
Het mondzorgplan wordt altijd opgesteld binnen 6 weken na inhuizing cliënt binnen instelling en vormt onderdeel van het zorgleefplan en bevat een mondverzorgingsplan voor de ADL binnen het elektronisch dossier
Het mondzorgplan wordt wel altijd opgesteld en vormt onderdeel van het zorgleefplan binnen het elektronisch dossier
2. Eindverantwoording mondzorg
De behandelend arts is wel op de hoogte (alleen ter informatie) van de status mondzorg of behandelplan, maar vormt geen onderdeel van het beslissingstraject van de mondzorg
De behandelend arts wordt volledig betrokken bij de totstandkoming van het mondzorgplan en behandelopties
De behandelend arts is niet altijd op de hoogte van de status mondzorg of behandelplan
Hidden
3. Kosten en declaraties
Er is een volledige historie opvraagbaar per client indien dit nodig is bij de mondzorgaanbieder
De mondzorgaanbieder geeft na elk bezoek een overzicht op papier van de bestede zorguren
Declaraties omtrent mondzorg blijven buiten beeld van de instelling
Hidden
Tandartsruimte
De mondzorg wordt uitgevoerd in een tandartskamer, niet toegankelijk en/of te gebruiken voor andere disicplines dan de mondzorgaanbieder
Mijn mondzorgaanbieder werkt in de eigen kamer van de cliënt
De mondzorg wordt uitgevoerd in een multifunctionele kamer, welke aangewend kan worden als tandartsruimte (vaak in gebruikt door andere disciplines zoals paramedici of kappers)
Kwaliteit
*lage score feedback* *hoge score feedback*
4. Kennis en kunde
Er geen sprake van structurele scholing op het gebied van mondzorg. Dit tot nu toe alleen incidenteel plaats
Er is sprake van jaarlijkse scholing mondzorg gebaseerd op alleen een E-learning module
Er is sprake van jaarlijkse scholing mondzorg gebaseerd op een E-learning module en/of een klinische les. Intern georganiseerd
Er is sprake van jaarlijkse scholing mondzorg gebaseerd op een E-learning module en/of een klinische les. Extern georganiseerd
5. Dossiervorming
De mondzorgverlener werkt met een eigen dossier, los van het cliëntendossier/ecd
De mondzorgverlener werkt met een eigen dossier, maar laat en rapporteert zelf op de dag van de behandeling in het cliëntendossier/ecd
De mondzorgverlener werkt met een eigen dossier, maar laat een rapportage achter voor de instelling om toe te voegen aan het cliëntendossier/ecd
De mondzorgverlener houdt geen dossier bij waar de instelling van op de hoogte is
6. Nooddienst
Er is geen nooddienst georganiseerd
Er is een nooddienst voor calamiteiten binnen de instelling (intramuraal); responstijd binnen 24u per dag 7 dagen per week
Er is een nooddienst voor calamiteiten buiten de instelling binnen de openingstijden van de mondzorgverlener. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van de lokale tandartsen spoeddienst
Er is een nooddienst voor calamiteiten binnen de instelling (intramuraal); responstijd langer dan 24u per dag en/of alleen werkdagen
Organisatie
*lage score feedback* *hoge score feedback*
7. Beleidsvorming
Door het combineren van kennis tussen de instelling en de VPT instelling zou een toegespitst beleid op mondzorg de voorkeur hebben. Elke instelling heeft haar eigen specifieke wensen en werkwijzen. Ieder vanuit de eigen discipline.
Binnen de instelling is er duidelijk (zelf geschreven) beleid omtrent uitvoering van de mondzorg. De aanbieder mondzorg werkt conform dit beleid
Instelling en aanbieder mondzorg hebben het beleid gezamenlijk vormgegeven. Aanbieder mondzorg heeft contractuele afspraak beleid te toetsen met regelmaat aan wetgeving en laatste kennis vanuit het wetenschappelijk kader
De aanbieder mondzorg voert een eigen beleid buiten beeld van de instelling
Instelling en aanbieder mondzorg hebben het beleid gezamenlijk vormgegeven
8. Communicatie
Er is frequent geagendeerd overleg tussen mondzorgaanbieder en instelling. Mondzorgaanbieder presenteert vast rapportage model waarbij statistieken, klachtenafhandeling en mate van uitvoering dagelijkse mondzorg worden besproken.
Overleg alleen op incidentele basis
Er is frequent geagendeerd overleg tussen mondzorgaanbieder en instelling
De mondzorgaanbieder (of leden van het team) werken voornamelijk zelfstandig zonder communicatie van een behandelagenda
Hidden
Overleg/evaluatie
Overlegstructuur vormt de basis van een goede samenwerking tussen de mondzorgaanbieder en instelling.
Er is frequent geagendeerd overleg tussen mondzorgaanbieder en instelling
Overleg alleen op incidentele basis
Er is frequent geagendeerd overleg tussen mondzorgaanbieder en instelling. Mondzorgaanbieder presenteert vast rapportage model waarbij statistieken, klachtenafhandeling en mate van uitvoering dagelijkse mondzorg worden besproken
Geen overleg
Hidden
Contract
Contractuele structuur van de samenwerking tussen instelling en aanbieder mondzorg moet een basis vormen om elkaar scherp te houden op de inhoud en kwaliteit. In een lange termijn samenwerking kunnen beiden partijen groeien en investeren.
Mondzorgaanbieder werkt met langlopend contract opzegbaar per jaar, en onder voorwaarde van een service level agreement. Onderdeel hiervan zijn oa klachtenafhandeling, rapportages tijdens evaluaties, verplichting mondzorgaanbieder beleid actueel te houden, scholing op de werkvloer, ….etc.
Mondzorgaanbieder werkt zonder contract
Mondzorgaanbieder werkt met contract van 1 jaar, stilzwijgend verlengend met een jaar
Mondzorgaanbieder heeft een contract van maximaal 1 jaar
Zorg
*lage score feedback* *hoge score feedback*
Hidden
Geriatrische mondzorg (meerdere antwoorden mogelijk)
Doelgroep-specifieke benadering van de mondzorg binnen VPT instellingen is essentieel.
Bij terminale cliënten voorziet een specifieke mondhygiëne instructie in de juiste begeleiding
Indien een cliënt geen dagelijkse mondverzorging toelaat voorziet een specifiek protocol in het kiezen van het juiste traject
Binnen 24 uur na intake wordt een eerste mondscan gemaakt via een vast protocol
9. Preventie (1)
De zorgmedewerker geeft iedere cliënt dagelijkse mondverzorging
De zorgmedewerker geeft iedere cliënt dagelijkse mondverzorging op basis van een individueel opgesteld mondverzorgingsplan met gevisualiseerde instructiekaart
De zorgmedewerker geeft iedere cliënt dagelijkse mondverzorging op basis van een individueel opgesteld mondverzorgingsplan met gevisualiseerde instructiekaart en voorgeschreven mondverzorgingsproducten (borstels, ragers, ..etc)
Zoals antwoord d met training on-the-job door de mondzorgaanbieder
10. Preventie (2)
Preventieve mondzorg is geen onderdeel van de dienstverlening van de mondzorgaanbieder
Preventieve mondzorg wordt gedaan met enige regelmaat, maar alleen bij aanwijsbare klachten
De mondzorgaanbieder bewaakt met een transparante en geprotocolleerde structuur de kwaliteit van preventie en legt dit vast binnen het dossier van cliënt
Zoals antwoord c met ondersteuning en uitvoering op dagelijkse basis van preventie bij de cliënt
11. Multidisciplinaire mondzorg
De mondzorgaanbieder behandeld de cliënten vanuit een multidisciplinaire setting (tandarts & assistente, mondhygiëniste, preventie-assistente en protheticus)
De mondzorgaanbieder bestaat uit een tandarts en assistent. Voor de gebitsprothesen wordt een andere partij ingezet;
De mondzorgaanbieder bestaat uit een tandarts en assistent en mondhygiëniste, Voor de gebitsprothesen wordt een andere partij ingezet;
De mondzorgaanbieder behandeld de cliënten vanuit een multidisciplinair team met specialisatie geriatrie (tandarts & assistente, mondhygiëniste, preventie-assistente en protheticus). Door de aanbieder wordt een actief intern scholingsbeleid aangehouden om de kennis en kunde optimaal te houden