14 september 2022

Voor Vitadent is kwaliteit op het gebied van cliëntzorg, organisatie en scholing heel belangrijk. Onze werkprocessen hebben we dan ook ingericht volgens de eisen van het kwaliteitsmanagementsysteem voor Zorg en Welzijn. Celine de Roode, kwaliteitsadviseur bij Vitadent, vertelt in deze blog hoe wij voortdurend de kwaliteit van onze werkzaamheden optimaliseren.

Van mondhygiënist naar kwaliteitsadviseur

Ik ben in 2019 begonnen bij Vitadent als mondhygiënist. In die functie heb ik de zorgafhankelijke cliënten in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen behandelen, dus ik weet precies waar mijn collega’s op de werkvloer mee te maken hebben. Toen mijn collega Rianne in ’t Hout in 2019 druk was met de certificering voor ISO 9001 NEN-EN 15224:2017, het kwaliteitsmanagementsysteem voor Zorg en Welzijn, vroeg ze mij of ik haar daarmee kon helpen. Dat verzoek was niet aan dovemansoren gericht. Sinds vorig jaar ben ik fulltime kwaliteitsadviseur bij het mooiste bedrijf binnen de ambulante mondzorg.

Plan-do-check-act

In ons kwaliteitssysteem komt alles samen. Als behandelaren of anderen feedbackpunten hebben, leggen we die vast en zo proberen we voortdurend onze processen te optimaliseren. Omdat ik zelf op de werkvloer heb gestaan, snap ik ook heel goed waar behandelaren mee te maken hebben. Dat helpt ook om de kwaliteit tot een hoger niveau te brengen. Zo liep Sterilisatie bijvoorbeeld tegen meldingen aan. Dat kan bijvoorbeeld gaan om instrumenten die niet scherp genoeg meer zijn of om apparatuur die wel geleverd, maar niet gebruikt is. Ik heb een mooie plan-do-check-act-cirkel ontwikkeld, waardoor we deze meldingen niet alleen goed kunnen monitoren, maar ook kunnen zien of verbeteracties tot het gewenste resultaat leiden.

Processen aanpassen op de doelgroep

Toen we ons, naast cliënten op hogere leeftijd, ook gingen richten op de gehandicaptenzorg, moesten we ook onze processen aanpassen aan de doelgroep. Binnen de gehandicaptenzorg gaan veel van de cliënten naar de dagbesteding. Daarom hebben deze instellingen ruim van tevoren onze planning nodig, dat is minder het geval in de geriatrie. Zo denken we altijd mee over de juiste werkwijze om  passende zorg te leveren bij elk van onze doelgroepen en helpen we al onze cliënten aan een gezonde, frisse en pijnvrije mond.

Meer weten?

Een hoge kwaliteit van onze dienstverlening draagt bij aan het welzijn van de cliënt. Wij ontzorgen zowel cliënten als mantelzorgers en zorginstellingen. Meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. Bel naar 085 7500 470 of stuur ons een mailtje. We leren je graag kennen.

Vul hier uw e-mailadres in en u wordt automatisch op hoogte gehouden van onze nieuwste blog post.