3 december 2024

Het was wel een klein feestje waard toen Hanna Shafiei en Luuk de Jong hoorden dat de hercertificering een feit was. Na het gesprek met de auditoren bleken er geen tekortkomingen en ook geen verbeterpunten te zijn om opnieuw de ISO 9001 NEN-EN 15224:2017 certificering te ontvangen. 

ISO certificering als manier om te blijven leren

Luuk werkt als kwaliteitsmanager en Hanna als kwaliteitsadviseur. Ze zetten samen met hun collega’s alles op alles om de hoogst haalbare kwaliteit te realiseren. Vitadent gaat voor ISO certificering niet omdat het moet, maar omdat het altijd beter kan. De certificering is dus geen doel op zich, maar een manier om te blijven leren. 

‘Vitadent werkt met een grote groep ouderen met een kwetsbare gezondheid’ legt Luuk uit. ‘Dat gebeurt op heel verschillende locaties. Het is dan extra belangrijk dat er binnen vaste kaders gehandeld en behandeld wordt. Ze betrekken daar graag een onafhankelijke en professionele partij bij. Samen zie je immers meer. 

Werken aan hoogwaardige zorg

Kwaliteit is heel breed en komt terug in ieder facet van de organisatie. Om niets over het hoofd te zien is er een jaarcyclus waar elk onderdeel op tijd aan bod komt. Vitadent wil een lerende organisatie zijn en evalueert en verbetert continu waar mogelijk. Zo wordt gewerkt aan veilige en kwalitatief hoogwaardige zorg. 

Een voorbeeld is dat elke mondzorgprofessional ten allen tijde inzage heeft in de protocollen. Zo hoef je nooit een verrichting te doen zonder te weten wat er precies moet gebeuren. ICT is een belangrijke sleutel op dit gebied. Een ander voorbeeld is het onder de loep nemen van de materialen die gebruikt worden in de mond en rond de behandeling. Elke keer wordt gekeken naar kwaliteit en veiligheid voor de cliënten en medewerkers. 

Analyseren

Bij Vitadent wordt actief ingezet op het signaleren van risico’s. Daarom is er gewerkt aan een laagdrempelig manier om een incident of bijna incident te kunnen melden. Wanneer de melding binnenkomt bij de afdeling kwaliteit wordt die geanalyseerd. Vervolgens worden verbetermaatregelen opgesteld die binnen de organisatie worden uitgezet. De melder krijgt altijd een terugkoppeling. Zo wordt een (bijna) incident omgezet in een kans om te leren.

Kwetsbare professionaliteit

Een incident melden kan voelen als falen en dat doet natuurlijk niemand met plezier. Toch lijkt het bij Vitadent anders te liggen. Vitadent staat voor kwetsbare professionaliteit. Die vraagt om een mindset van benoemen en gezamenlijk groeien. Alles voor de beste mondzorg. Dat betekent dat het werk nooit klaar is. Luuk en Hanna zijn alweer druk bezig met nieuwe projecten. Vitadent is een groeiende organisatie en ook die groei vraagt om tijdige aanpassingen. 

Vitadent DNA

Dat gebeurt in nauwe samenwerking. Iedereen wordt zoveel mogelijk ingezet op zijn of haar kwaliteiten. Luuk benadrukt: ‘Kwaliteit is niet alleen iets van onze afdeling. Het leeft binnen de hele organisatie. We doen het met zijn allen. Wij adviseren en denken mee, maar uiteindelijk is kwaliteit iets dat bij iedereen in het Vitadent DNA zit en zetten we ons met zijn allen in voor de beste mondzorg.  

Vul hier uw e-mailadres in en u wordt automatisch op hoogte gehouden van onze nieuwste blog post.

Belevingsdag mondzorg & dementie
Doe direct toepasbare kennis op over Mondzorg & Dementie. Meld je kosteloos aan.