1 november 2023

Wist u dat de instrumenten van onze behandelaren door maar liefst drie aparte ruimtes gaan voor ze weer gebruikt kunnen worden? Alle mondspiegels, spatels, scalers en curettes worden op de sterilisatieafdeling zorgvuldig gedesinfecteerd, gesteriliseerd en gecontroleerd. Zo voorkomen we dat cliënten bij hun gebitsreiniging infecties oplopen.

Mooie wereld achter de schermen

Annet van Nimwegen, sterilisatiemedewerker bij Vitadent, vertelt met veel enthousiasme over haar werk: “De sterilisatieafdeling is een mooie wereld achter de schermen van de mondzorg. Wij dragen bij aan de behandelkwaliteit en zorgen ervoor dat behandelaren de cliënten altijd met schone, hoogwaardige instrumenten kunnen behandelen.Toen ik voor mijn sollicitatiegesprek voor het eerst bij Vitadent naar binnen liep, was ik gelijk onder de indruk van de sterilisatieafdeling. Deze heeft een centrale plaats in het pand en hoewel er hard gewerkt wordt, is de sfeer gezellig. Dat sprak me erg aan. Ik wilde graag onderdeel zijn van dit team.   

Desinfecteren, steriliseren en sorteren

We werken in drie aparte ruimtes. In de desinfectieruimte desinfecteren we alle instrumenten, zodat 99 procent van de bacteriën sterft. In de schone ruimte vindt het sterilisatieproces plaats. Daarna zijn alle bacteriën verdwenen. Ook lopen we met een loep alle instrumenten nauwkeurig na op scheurtjes en we vervangen boortjes wanneer deze bot zijn geworden. Tot slot pakken we alle instrumenten in.  In de open ruimte richten we de behandelkarren in voor de tandartsen en leggen we de behandelsets van de mondhygiënisten klaar. Hier hoort ook het bijbestellen van verbruiksartikelen bij zoals ragers, swabs, tandenborstels en mondkapjes. De koeriers nemen alles mee naar de zorginstellingen, zodat de behandelaren alle benodigdheden bij de hand hebben wanneer zij mondzorg verlenen aan de cliënten.

Twintig setjes per dag

Dagelijks gaan er honderden instrumenten door mijn handen. Voor elke cliënt zijn schone instrumenten nodig en sommige mondhygiënisten gebruiken wel twintig setjes per dag. Om die reden werken we twee dagen vooruit en zoeken we voortdurend naar manieren om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren. Zo zijn we een aantal maanden geleden begonnen met innoveren. Binnenkort verloopt het gehele logistieke proces digitaal, waardoor we nog sneller en nauwkeuriger kunnen werken. Hoewel we de cliënten niet persoonlijk spreken, staan al onze werkzaamheden in het teken van hun mondgezondheid en welzijn. Het geeft me een goed gevoel om bij te dragen aan de kwaliteit van leven van mensen die afhankelijk zijn van zorg.”

Vul hier uw e-mailadres in en u wordt automatisch op hoogte gehouden van onze nieuwste blog post.

Belevingsdag mondzorg & dementie
Doe direct toepasbare kennis op over Mondzorg & Dementie. Meld je kosteloos aan.