8 juli 2024

Argos Zorggroep vindt het belangrijk dat de mondzorg voor haar bewoners goed is geregeld. Daarom ontwikkelde de zorgorganisatie samen met Vitadent Mondzorg een Prospectieve Risico-Inventarisatie (PRI). Locatiemanager Esther Frank en teamleidster Miranda de Weerd van verpleeghuis ‘Soenda’ leggen uit hoe deze methode de mondgezondheid van de bewoners verbetert.

De bewoner kreeg zijn gezonde gewicht weer terug

“Een paar jaar geleden merkten we op dat een van onze bewoners wat gewicht verloor. Na een kort onderzoek bleek dat problemen in de mond de oorzaak waren; eten was pijnlijk geworden en de dagelijkse maaltijden smaakten hem niet meer. We riepen de hulp in van een diëtiste en vroegen Vitadent om advies. Het mondzorgteam van Vitadent pakte de problemen in de mond aan en zorgde ervoor dat de bewoner weer smakelijk en pijnloos kon eten. Hij kreeg zijn gezonde gewicht weer terug en de diëtiste verdween uit beeld.

Problemen in de mond op tijd herkennen en aanpakken

Omdat we dit soort problemen nog eerder willen herkennen en aanpakken, hebben we samen met Vitadent in 2021 de PRI-mondzorg opgesteld. Deze Prospectieve Risico-Inventarisatie bestaat onder meer uit een checklist met vragen zoals: In hoeverre kan de bewoner zelf zijn of haar tanden poetsen? Zijn er tekenen van pijn in de mond? Is de mondhygiëne in orde? Is er tandsteen aanwezig? Hoe is de speekselproductie? Na het beantwoorden van dergelijke vragen, lezen we onderaan het formulier welke vervolgacties nodig zijn.  

Deze gestructureerde methode geeft ons duidelijke richtlijnen over waar de wensen en behoeften per bewoner liggen, zodat we de mondzorg op individueel niveau kunnen afstemmen. Uit de resultaten van de rapportages en de evaluaties met Vitadent blijkt dat we de mondgezondheid op deze manier goed monitoren en optimaliseren.

Directe communicatielijnen met de behandelaars

Wat ook helpt, is dat Vitadent  regelmatig in onze huizen aanwezig is. Wanneer we vragen hebben, geven de behandelaars van het mondzorgteam snel antwoord en krijgen we vaak extra instructies voor de dagelijkse mondverzorging. Deze directe communicatielijnen zijn prettig, zowel voor onze bewoners als voor onze zorgmedewerkers. Zo was er onlangs bij een van onze bewoners een tand van een kunstgebit afgebroken; een protheticus van Vitadent kwam de volgende dag al langs om het te repareren.

Elke bewoner wordt als individu gezien en behandeld

Bij Vitadent merk je echt dat het verlenen van passende mondzorg een hoge prioriteit heeft. De behandelaars kijken naar alle aspecten van het welzijn van een bewoner en houden deze details nauwkeurig bij. Vitadent ziet het complete plaatje: de mens als individu. We waarderen deze persoonlijke aanpak en zijn blij met onze samenwerking.”

Vul hier uw e-mailadres in en u wordt automatisch op hoogte gehouden van onze nieuwste blog post.